Δ1. Ανάλυση
Η λεκάνη του ρέματος της Στρατήδαινας έχει έκταση 2,3 τ.χλμ. και περιλαμβάνει τις περιοχές Σπηλαδίων, Γρου, Ταλάρους, Λολόδενδρων και αεροδρομίου. Η αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής έχει μελετηθεί με την προμελέτη που εκπονήθηκε από την ΟΤΜΕ το 2000 για την ευρύτερη περιοχή της πόλης της Χίου με τίτλο «Προμελέτη έργων αντιπλημμυρικής προστασίας Χίου», χωρίς να έχει μέχρι σήμερα προχωρήσει σε επίπεδο οριστικής μελέτης.
Τα κυριότερα προβλήματα εντοπίζονται στους δρόμους που αναπτύσσονται γύρω από το αεροδρόμιο, εξαιτίας των ήπιων κλίσεων, σε συνδυασμό με την ύπαρξη του αεροδρομίου και του οδικού άξονα της λεωφόρου Ενώσεως που αναχαιτίζουν τη φυσική ροή των νερών προς τη θάλασσα. Κατά τη διάρκεια ισχυρών καταιγίδων η λεωφ. Ενώσεως και η οδός Ιωαν. Χρήστου πλημμυρίζουν, ενώ πλημμυρικά φαινόμενα σημειώνονται και στο τμήμα της Ε.Ο. Χίου – Καλλιμασιάς, στο ύψος του Τάλαρους. Ειδικότερα, στις 26/01/2015, αστόχησε ο υπόγειος αγωγός που βρίσκεται στην Ε.Ο. Χίου – Καλλιμασιάς στο Τάλαρος, βλάβη που αποκαταστάθηκε από την Περιφερειακή Ενότητα Χίου.
Η διατομή του ρέματος εγκιβωτίζεται στο ύψος της οδού Ιωαν. Χρήστου, διέρχεται κάθετα από τον χώρο του αεροδρομίου, κινείται στη λεωφ. Ενώσεως παράλληλα με τον αεροδιάδρομο και στη συνέχεια στρίβει μετά τη διασταύρωση προς Καρφά και καταλήγει στη θάλασσα στο ύψος του καρνάγιου. Μια δεύτερη εκβολή του ρέματος υπάρχει 100 μ βορείως του καρνάγιου. Εξ’ όσων γνωρίζουμε στη λεωφ. Ενώσεως έχουν γίνει επεμβάσεις στο παρελθόν και από την Περιφερειακή Ενότητα Χίου, που διευκόλυναν την απορροή των υδάτων προς τη θάλασσα, αλλά δεν έλυσαν το πρόβλημα.
Προβλήματα έχουν αναφερθεί και στην οδό Παπά Ξενάκη με νερά που συγκεντρώνονται σε χαμηλό σημείο της οδού χωρίς αποδέκτη. Τέλος οι δύο εκβολές του ρέματος στην περιοχή του Καρνάγιου μπαζώνονται κατά τη διάρκεια ισχυρών ανέμων.
Δ2. Προτάσεις
Στην προμελέτη αντιπλημμυρικής προστασίας προτείνονται δύο φράγματα ανάσχεσης της ροής στην περιοχή του Γρου και Σπηλαδίων, ύψους 8,0 έκαστο. Προτείνονται επίσης αρκετά μεγάλες διατομές αγωγών π.χ. δίδυμη ορθογωνική διατομή 2 Χ 2,0 μ Χ 1,5 στη λεωφόρο Ενώσεως, 3,0 μ Χ 1,5 μ ανοικτή διατομή στο ρέμα πίσω από το αεροδρόμιο και 2,5 Χ 1,5 μ στην οδό Ταλάρους και σε τμήματα της Ε.Ο. Χίου – Καλλιμασιάς. Επίσης προτείνεται η κατασκευή ανοικτής τάφρου μήκους 630 μ διατομής 1,80 Χ 1,50 μ, που θα διέρχεται μέσα από ιδιοκτησίες. Επίσης από την προμελέτη προτείνονται (ορθά κατά την άποψή μας) τα απαιτούμενα έργα προστασίας της εκβολής του ρέματος.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, επισημαίνουμε ότι οι προτεινόμενες (και πιθανόν μοναδικές λύσεις) είναι ιδιαίτερα δαπανηρές και πιθανόν να είναι και πρακτικά ανεφάρμοστες. Θα πρέπει δε να λάβουμε υπόψη τη μελλοντική επέκταση του αεροδρομίου, καθώς πιθανόν οι προτεινόμενες επεμβάσεις να επηρεάζονται ή να αναιρούνται από αυτήν. Προτείνουμε λοιπόν, πριν προχωρήσουμε στην ωρίμανση των επεμβάσεων σε επίπεδο οριστικής μελέτης, να διερευνηθεί διεξοδικά η εφαρμοσιμότητα των προτεινόμενων από την προμελέτη λύσεων, σε συνδυασμό μάλιστα με τη σχεδιαζόμενη επέκταση του αεροδιαδρόμου.