Ο Δήμος Χίου ενημερώνει ότι, στο πλαίσιο εκπόνησης της μελέτης «Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Τ.Π.Σ.) Δήμου Οινουσσών, Δήμου Ψαρών, Δήμου Χίου», σύμφωνα με το ΦΕΚ 6046/20.12.2021 περί «Κατάρτισης και έγκρισης προγραμμάτων εκπόνησης μελετών Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Β΄ τμήμα προγραμμάτων πολεοδομικού σχεδιασμού), σε εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4759/2020, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ειδικότερα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) – ΣΑΤΑ 075, υπό τη γενική ονομασία τίτλου Έργων «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ»», έχει κινηθεί η διαδικασία εκπόνησης της μελέτης «ΤΟΠΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΟΥ Οινουσσών, Δήμου Ψαρών, Δήμου Χίου (ΚΑΡΔΑΜΥΛΩΝ, ΟΜΗΡΟΥΠΟΛΗΣ, ΑΜΑΝΗΣ, ΧΙΟΥ, ΚΑΜΠΟΧΩΡΩΝ, ΑΓΙΟΥ ΜΗΝΑ, ΜΑΣΤΙΧΟΧΩΡΙΩΝ, ΙΩΝΙΑΣ))» (υπ’ αρ. 16328/01.06.2023 Σύμβαση Α/Α ΕΣΗΔΗΣ 186655, ΑΔΑΜ 23SYMV012816968 / 2023-06-06).
Σε συνέχεια της με αρ. πρωτ. 1122/08.03.2024 ανακοίνωσής μας, ολοκληρώθηκε στις 05/04/2024 η παρουσίαση σεναρίων χωρικής οργάνωσης στο πλαίσιο της μελέτης «Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Δήμου Οινουσσών – Ηρωικής Νήσου Ψαρών – Χίου», τα στοιχεία της οποίας είναι διαθέσιμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.chios.gov.gr/poleodomikes-efarmoges/ στο πεδίο «Πολεοδομικές Εφαρμογές» – «Χωροταξικές Μελέτες Δ. Χίου», της ιστοσελίδας του Δ. Χίου και προσκαλείται το ενδιαφερόμενο κοινό να διατυπώσει αποκλειστικά και μόνο μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) στο: s_karousakis@chios.gov.gr, και σε κάθε περίπτωση επαρκώς τεκμηριωμένα τις απόψεις του.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΠΣ
ΘΕΜΑ: Ενημέρωση σχετικά με την εκπόνηση μελέτης «ΤΠΣ Οινουσσών – Ψαρών -Χίου».
Ο Δήμος Χίου στο πλαίσιο εκπόνησης της μελέτης «Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Τ.Π.Σ.) Δήμου Οινουσσών, Δήμου Ψαρών, Δήμου Χίου», σύμφωνα με το ΦΕΚ 6046/20.12.2021 περί «Κατάρτισης και έγκρισης προγραμμάτων εκπόνησης μελετών Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Β΄ τμήμα προγραμμάτων πολεοδομικού σχεδιασμού) και σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. 16328/01.06.2023 σύμβαση ανάθεσης εκπόνησης μελέτης:
α) Προσκαλεί το ενδιαφερόμενο κοινό να διατυπώσει αποκλειστικά και μόνο μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) στο: s_karousakis@chios.gov.gr, και σε κάθε περίπτωση επαρκώς τεκμηριωμένα τις απόψεις και προβληματισμούς του, που πιθανόν να έχουν ανακύψει από την εφαρμογή των ΣΧΟΟΑΠ των Δ.Ε. Αγ. Μηνά, Δ.Ε. Μαστιχοχωρίων, Δ.Ε. Καμποχώρων & Δ.Ε. Αμανής καθώς και του ΓΠΣ ΧΙΟΥ,
β) Ανακοινώνει ότι οι ανωτέρω εγκεκριμένες χωροταξικές μελέτες του Δ. Χίου που αφορούν στα κάτωθι:
- ΣΧΟΟΑΠ ΔΕ ΑΓΙΟΥ ΜΗΝΑ ΧΙΟΥ ΦΕΚ 298/ΑΑΠ/2016,
- ΣΧΟΟΑΠ ΔΕ ΜΑΣΤΙΧΟΧΩΡΙΩΝ ΧΙΟΥ ΦΕΚ 309/ΑΑΠ/2016,
- ΣΧΟΟΑΠ ΔΕ ΚΑΜΠΟΧΩΡΩΝ ΧΙΟΥ ΦΕΚ 313/ΑΑΠ/2016,
- ΣΧΟΟΑΠ ΔΕ ΑΜΑΝΗΣ ΧΙΟΥ ΦΕΚ 311/ΑΑΠ/2016 &
- ΓΠΣ ΔΕ ΧΙΟΥ ΦΕΚ/544/Δ΄/19-08-2021,
είναι διαθέσιμες στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.chios.gov.gr/poleodomikes-efarmoges/ στο πεδίο «Πολεοδομικές Εφαρμογές» – «Χωροταξικές Μελέτες Δ. Χίου», της ιστοσελίδας του Δ. Χίου.
Σύλλογος Θιγομένων Ιδιοκτητών
από Σχέδιο Πόλης Χίου
Αριθμ. πρακτικού ΔΣ,
35/4-4-2024.
ΠΡΟΣ
1) το Δήμαρχο Χίου,
2)ΥΔΟΜ, τμήμα πολεοδομικών εφαρμογών,
3)ΤΕΕ, τμήμα Βορειοανατολικού Αιγαίου,
4) Γαία ΑΕ μελετών
5) Αποκεντρωμένη Διοίκηση Βορείου Αιγαίου, τμήμα Χωροταξικού Σχεδιασμού,
6) ΔΙΠΑ, Τμήματος Τοπικών & Ειδικών Χωρικών Σχεδίων, της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού, του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας
7) ΔΙΠΑ, Αρχή περιβαλλοντικής έγκρισης σχεδίου της ΣΜΠΕ, Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας,
Χίος, 5 Απριλίου 2024.
Παρατηρήσεις στην εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) εναλλακτικών σεναρίων χωρικής ανάπτυξης ΤΠΣ Δήμων Χίου, Ψαρρών και Οινουσσών, και τα εναλλακτικά σενάρια αυτών.
Σχετικά με το υπό εκπόνηση νέο ΤΠΣ Χίου, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τις κάτωθι παρατηρήσεις:
Την 8 Μαρτίου 2024 ενημερωθήκαμε για την δημόσια πρόσκληση διαβούλευσης και παρατηρήσεων προς το κοινό σχετικές με το υπό εκπόνηση ΤΠΣ Χίου, από το τμήμα πολεοδομικών εφαρμογών της ΥΔΟΜ Χίου, στα πλαίσια της διαδικασίας εκπόνησης του νέου ΤΠΣ. Συγκεκριμένα, δημοσιοποιήθηκε στις ιστοσελίδες astraparis.gr, https://astraparis.gr/ta-genika-poleodomika-schedia-epi-tapitos/, και chiosin.gr, https://chiosin.gr/fekeke/, όπως και στην επίσημη ιστοσελίδα του δήμου Χίου, στον επίσημο ιστότοπο διαβουλεύσεων αυτού : https://www.chios.gov.gr/anakoinosi-prosklisi-gia-diavoulefsi-gia-tps/?fbclid=IwAR2hAB-9D380QKLumpC9yX943TOOnBOCLW8Vla7wpJ776OeLcmCHqQrunj8. Στο σχετικό σύνδεσμο που παραπέμπει η πρόσκληση, αναφέρεται και η ΣΜΠΕ Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων , Β φάση, όπως έχει τίτλο, με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των σχετικών προτεινόμενων .
Παρατηρούμε, ότι:
1. Σύμφωνα με την νομοθεσία, άρθρο 7, παρ. 7, εδάφιο α) του 4447/2016, όπως έχει επικαιροποιηθεί με το άρθρο 19, παρ.1, του ν. 4787/2021, προβλέπει ότι υποχρεωτικά πρέπει να γίνει διαβούλευση λόγω της μελέτης περιβαλλοντικών ΣΜΠΕ,.
2. Αλλά και για την υπόλοιπη μελέτη ο νόμος 4759/2020, ΆΡΘΡΟ 16, εδάφιο 4, παραπέμπει στις λεπτομέρειες της υπουργικής απόφασης, ΥΠΕΝ/ΔΠΟΛΣ/72343/1885/2021-ΦΕΚ 3545/Β/3-8-2021: Τεχνικές Προδιαγραφές Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Εκεί στο άρθρο ΙΙΙ.1., αναφέρονται οι διαδικασίες εκπόνησης της μελέτης ΤΠΣ ως ακολούθως:
3. Στο κείμενο της ΣΜΠΕ Β φάση, όπως έχει αναρτηθεί στο σύνδεσμο – που παραπέμπει η ανακοίνωση-πρόσκληση του Δήμου Χίου στη σελίδα διαβουλεύσεων- αλλά και στη σελίδα πολεοδομικών εφαρμογών του Δήμο Χίου https://www.chios.gov.gr/poleodomikes-efarmoges/, ανοίγοντας το σχετικό φάκελο του ΤΠΣ, παρατηρούμε την ανάρτηση της Β φάσης ΣΜΠΕ , η οποία αναφέρει :
(ΣΜΠΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΠΙΚΟΥ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΗΜΩΝ ΟΙΝΟΥΣΣΩΝ – ΗΡΩΙΚΗΣ ΝΗΣΟΥ ΨΑΡΡΩΝ–ΧΙΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΕΝΑΡΙΩΝ- ΚΩΔΙΚΟΣ ΠΑΡΑΔΟΤΕΟΥ: 253510206, Σελ. 4/47).
4.Σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. 107017/2006, ΦΕΚ 1225Β/2006, άρθρο 7, εδάφιο 4, περί διαδικασιών διαβούλευσης ΣΜΠΕ, όπως επικαιροποιήθηκε με την Υπουργική Απόφαση , ΦΕΚ 5774β/2023, άρθρο 4, εδάφια 4.1 και 4.2 :
5. Όπως προκύπτει από το αριθμ. πρωτ.: 35330/ 21-02-2024 έγγραφό της ΓΑΙΑ ΑΕ Μελετών προς τους επιβλέποντες της μελέτης των δήμων Χίου, Ψαρρών και Οινουσσών (το οποίο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του δήμου Οινουσσών) , καλούνται οι επιβλέποντες να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου να αναρτηθούν-δημοσιοποιηθούν τα εναλλακτικά σενάρια και η ΣΜΠΕ (2ο ενδιάμεσο παραδοτέο) όπου γίνεται η περιβαλλοντική αξιολόγηση τους, στην ιστοσελίδα του εκάστοτε δήμου.
Σε αντίθεση με το έγγραφο τούτο, στην πρόσκληση του δήμου Χίου δεν καλείται το ενδιαφερόμενο κοινό να εκφέρει τις απόψεις του επί των εναλλακτικών σεναρίων και τη ΣΜΠΕ, αλλά καλείται να διατυπώσει τις απόψεις του από την εφαρμογή των ΣΧΟΟΑΠ ΔΕ Αγίου Μήνά, Μαστιχοχωρίων, Καμποχώρων και Αμανής και του ΓΠΣ Χίου. ΔΕΝ υπάρχει καμία αναφορά ότι δημοσιοποιείται το τμήμα της ΣΜΠΕ των σεναρίων για εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτών. Εξάλλου η ΣΜΠΕ δεν έχει αναρτηθεί στη σελίδα του δήμου Χίου απευθείας, αλλά σε δύο άλλους συνδέσμους που πρέπει να ανοίξει το κοινό, εφόσον διαθέτει αντίστοιχο πρόγραμμα και ανοίξει τους συνδέσμους, καθιστώντας αδύνατη την ευρύτατη δημοσιοποίηση της ΣΜΠΕ και των εναλλακτικών σεναρίων, αντίθετα με ότι προβλέπει η νομοθεσία, και η πρόσκληση των μελετητών!
Θεωρούμε ότι η μη ορθή εκτέλεση της πρόσκλησης προς το ενδιαφερόμενο κοινό συνιστά μη νόμιμη και μη προσήκουσα εφαρμογή της ΥΑ, με κίνδυνο να επισύρει ακυρότητα της διαδικασίας εκπόνησης του ΤΠΣ.
Συνεπεία των ανωτέρω και επειδή είναι προφανές ότι (σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις που αφορούν στη διαδικασία διαβούλευσης) ότι δεν θα υπάρξει άλλη διαβούλευση των εναλλακτικών σεναρίων, ζητούμε:
Α) Την επανάληψη την πρόσκλησης δημόσιας διαβούλευσης των εναλλακτικών σεναρίων του ΤΠΣ και της ΣΜΠΕ αυτών, καθώς σύμφωνα με την νομοθεσία ,
I. αυτή η πρόσκληση αποτελεί διαβούλευση τμήματος της τελικής ΣΜΠΕ που δημοσιοποιείται από κοινού με το περιεχόμενο και διαδικασία εκπόνησης του ΤΠΣ.
II. η πρόσκληση είναι ελλιπής-δεν πληροί τις προδιαγραφές της σχετικής ΥΑ- 1) δεν αναφέρει ούτε ημερομηνία έναρξης –λήξης της διαβούλευσης, 2) δεν αναφέρει στην πρόσκληση ούτε ως τίτλο ούτε ως περιεχόμενο το ότι αποτελεί διαβούλευση ΣΜΠΕ, (, όπως προβλέπεται από την ΥΑ.
Β) Την δημοσιοποίηση περισσοτέρων στοιχείων της Α φάσης της ΣΜΠΕ αλλά και του ΤΠΣ, καθώς σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. 107017/2006, ΦΕΚ 1225Β/2006, άρθρο 7, εδάφιο 5, όπως τους πίνακες με ποσοστά κατοικιών, κύριας και δευτερεύουσας, ηλικιακή σύνθεση υπάρχοντος πληθυσμού,
Ως προς το περιεχόμενο της μελέτης, ΖΗΤΟΥΜΕ :
Γ) Τον προσδιορισμό των Πολεοδομικών Ενοτήτων 1-6 του ΓΠΣ, δημοτικής ενότητας ΧΙΟΥ ( ΦΕΚ 544Δ/18-8-2021), όπως και όποιων τμημάτων των υπολοίπων ΠΕ πληρούν αυτές τις προδιαγραφές, σύμφωνα με τη νομοθεσία, ως πολεοδομικά προβληματικών περιοχών οικισμού προ ’23 προς ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ, σύμφωνα με το άρθρο 15, του ν, 2508/1997, κώδικα βασικής πολεοδομικής νομοθεσίας άρθρο 50/φεκ 580Δ/1999, όπως έχει επικαιροποιηθεί με τη σύγχρονη νομοθεσία.
Το αίτημα μας αυτό τεκμηριώνεται από :
Α) τις προτάσεις του μελετητή του ΓΠΣ Χίου, φάση Β1.
Β) ιστορικά, οι ΠΕ 1-6 βρίσκονται ανάμεσα στους δύο χειμάρρους Παρθένη και Καντήλο ποταμό-ρέμα Αγίας Ειρήνης, και αποτελούσαν το κεντρικό τμήμα της παλιάς πόλης της Χίου.
Γ) στις οριοθετήσεις οικισμών, όπως και στις τεχνικές προδιαγράφες ΤΠΣ υπάρχει υποχρέωση οριοθέτησης συνεκτικών τμημάτων των μελετώμενων οικισμών.
Δ) στην Α φάση ΓΠΣ Χίου, Απρίλιος, 2012, αναφέρεται ρητά το υπάρχον ποσοστό σε κοινωνική υποδομή και κοινόχρηστους χώρους, όπως και το επιδιωκόμενο ποσοστό. Στις συγκεκριμένες πολεοδομικές ενότητες δεν υπάρχει μεγάλη έλλειψη χώρων, ( προτείνεται η αναζήτηση 7-9% νέων χώρων από το σύνολο της έκτασης). Το δε επιδιωκόμενο νέο ποσοστό κοινοχρήστων χώρων δεν μπορεί να εξευρεθεί μεγαλύτερο, λόγω πυκνής δόμησης-κάλυψης των περιοχών αυτών.
Ε) για λόγους κοινωνικής ευαισθησίας και συναίνεσης θα επιτυγχάνονταν μελλοντική πολεοδόμηση, με δικαιότερες εισφορές των κατοίκων –ιδιοκτητών.
Στ) λόγω των ήδη υπαρχόντων υποδομών, και της πυκνής δόμησης, η πολεοδόμηση αυτών απαιτεί μικρότερης κλίμακας παρεμβάσεις.
Ζ) το κόστος των όποιων έργων μπορεί να ενσωματωθεί στα πλαίσια χρηματοδοτούμενων ΒΑΑ.
Δ) την αναγνώριση της ύπαρξης καλλιέργειας εσπεριδοειδών, και ιδιαίτερα της καλλιέργειας μανταρινιού Χίου ( προϊόν ΠΓΕ) στη δημοτική ενότητα Χίου, εντός ορίων οικισμού, αλλά και στο νησί της Χίου γενικά. Στα πλαίσια της διαβούλευσης ΣΜΠΕ, αποτελεί αρνητική εξέλιξη η μη αναγνώριση της καλλιέργειας αυτών των εκτάσεων, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. ( βλ. συμπληρωματική ΣΜΠΕ νέου ΓΠΣ Χίου, eurotec, Θεσσαλονίκη, Δεκέμβριος 2019, σελ. 184/252, ενότητα ΣΤ.3.3.2 Παραγωγικές δραστηριότητες) σύμφωνα με τα ετήσια γεωργικά Δελτία του 2006, οι Δενδρεώδεις καλλιέργειες εντός δημοτικής ενότητας Χίου, αποτελούν το 46,2% του συνόλου, ή 4520 στρέμματα! Σχετικά είχε γνωμοδοτήσει η διεύθυνση αγροτικής οικονομίας ΠΕ Χίου, με το αρ. πρωτ. 6016/24-23-2023 έγγραφο για την προστασία της καλλιέργειας εσπεριδοειδών, αλλά και με το αρ. πρωτ 674/13-2-2015 έγγραφό τους (αρ. πρωτ 848/13-2-2015 Υπηρεσίας Δόμησης Δήμου Χίου), και το αρ. πρωτ. 2653/3-6-2015 Δ. Αγρ. Ανάπτ., που επισυνάπτονται (ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΌΜΕΝΑ 7α, β, γ ). 1900 στρεμ. εσπεριδοειδών εντός δημ, ενότητας Χίου, αλλά υπάρχουν και σε άλλες δημοτικές ενότητες. Οπότε σε συναφείς εκτάσεις, να αναγνωριστεί η ιδιαιτερότητα της χρήσης αστικής γεωργίας. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ/επιπτώσεις από μη αναγνώριση της καλλιέργειας εσπεριδοειδών στη ΣΜΠΕ εναλλακτικών σεναρίων νέου ΤΠΣ Χίου πολύ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ.
Ε) την εξαίρεση του κτήματος Χωρέμη από τα όρια του οικισμού, στο κέντρο της πόλης, ως ΠΕΠ , λόγω ιδιαιτερότητας-οι πρώτες μανταρινιές που ήρθαν στο νησί βρίσκονται σε αυτή την έκταση, σύμφωνα και με την κήρυξή της και ως γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας. (Συμπληρωματική ΣΜΠΕ ΓΠΣ Χίου, 2019, σελ. 66/252, κ έγγραφο αγροτικής Οικονομίας ΠΕ Β Αιγαίου, αρ. πρωτ. 106/05.01.2017).
ΣΤ) την μη πρόοδο σε προκήρυξη πολεοδομικών μελετών των σχετικών περιοχών (ΠΕ1-6 ΓΠΣ ΧΊΟΥ), πριν τον επαρκή χαρακτηρισμό τους μέσω του ΤΠΣ ως πολεοδομικά προβληματικών περιοχών οικισμού προ 23 προς ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ, σύμφωνα με το αρ. 15, ν. 2508/1997.
Ζ) την αναθεώρηση δικτύου εθνικών και επαρχιακών οδών που διατρέχουν τον οικισμό δημοτικής ενότητας Χίου, στα πλαίσια και του νέου ΤΠΣ, αλλά και της μελέτης αναγνώρισης οδικού δικτύου.
Η) την σήμανση χάραξη προτεινόμενων νέων κυρίων οδικών αξόνων , όπως είχαν προταθεί και από το Β1 στάδιο του νέου ΓΠΣ Χίου, για την διασφάλιση της διασύνδεσης των ΠΕ, στην περίπτωση τμηματικής πολεοδόμησης της πόλης, αλλά και της διασύνδεσης με τον περιφερειακό της πόλης.
Θ) την μεγιστοποίηση των διαδικασιών διαβούλευσης και δημοσιοποίησης των μελετών ΤΠΣ , για ενεργοποίηση των πολιτών, της επιτροπής διαβούλευσης του δήμου, αλλά και την ενημέρωση και αίτημα γνωμοδότησης του Τοπικού Συμβουλίου δημοτικής ενότητας Χίου, σύμφωνα με το νόμο Κλεισθένη για την τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και σύμφωνα με τις προδιαγραφές εκπόνησης ΤΠΣ.
Ι) την ενίσχυση του τμήματος πολεοδομικών εφαρμογών της ΥΔΟΜ Χίου με εξειδικευμένο και επαρκές επιστημονικό προσωπικό για υποστήριξη των σχετικών χωροταξικών μελετών.
Κ) την δημοσιοποίηση όλων των ενοτήτων των σχετικών μελετών στο κοινό, όπως και την δημοσιοποίηση και ανάρτηση των εγκεκριμένων ΣΜΠΕ των ήδη εγκεκριμένων ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ , για ενημέρωση του κοινού, προκειμένου να μπορέσει να μελετήσει και να αντλήσει στοιχεία από εκεί για τεκμηρίωση των όποιων παρατηρήσεων επί των μελετών.
Λ) Τον αποκλεισμό του σεναρίου δυναμικής παρέμβασης για τους πληθυσμιακούς στόχους που τίθονται για το σύνολο του νησιού, αλλά και των οικισμών Χίου και Βροντάδου. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ από εφαρμογή πληθυσμού μονίμων σεναρία δυναμικού Α2 ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ για το περιβάλλον. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη γνωμοδότηση του τμήματος Περιβάλλοντος & Υδροοικονομίας ΠΕ Χίου, αρ. πρωτ. 371/13-6-2014 , όπως παρουσιάστηκε στο περιφερειακό συμβούλιο Βορείου Αιγαίου, αριθμός απόφασης 26/2014, και λάβαμε κατόπιν αιτήματος :
Σχετικά επισυνάπτονται αποσπάσματα της ΕΛΣΤΑΤ, απογραφής 2011, με ποσοστό κατοικιών, δευτερεύουσας κατοικίας, παραθεριστικής, κενών, κλπ, όπως και την ηλικιακή σύνθεση των δημοτικών ενοτήτων Χίου, Βροντάδου, Αμανής και Καλιμασσιάς, που ζητήσαμε και λάβαμε επίσημα από την ΕΛΣΤΑΤ με το αριθ. ID 45323/29-03-2023 αίτημά μας, και την από 3-4-2024 απάντηση της ΕΛΣΤΑΤ. ( βλ. επισυναπτόμενα Ν 5&Ν6). Ο πληθυσμός σύμφωνα με την Α φάση ΓΠΣ Χίου, δημογραφική εξέλιξη, χαρακτηρίζεται από . Το επιχείρημα που αναφέρεται στη ΣΜΠΕ χωρικών σεναρίων για την πληθυσμιακή αύξηση του νησιού, ότι θα προσομοιάσει με την αύξηση πληθυσμού Μυτιλήνης 1990-2000, δεν ευσταθεί, καθώς συγκρίνουν την αύξηση μια πόλης, Μυτιλήνης, με την αύξηση του νησιού. Η αύξηση της πόλης Μυτιλήνης στηρίχθηκε στην αστυφιλία, ενώ στη Χίο, λόγω ερήμωσης φθινόντων οικισμών του νησιού, δεν μπορεί να υπάρξει περεταίρω μετακίνηση πληθυσμού προς την πρωτεύουσα του νομού Χίου.
Μ) την εκτίμηση συνεξέταση εποχικού πληθυσμού, παραθεριστών κ τουριστών, στον πληθυσμό αιχμής των δημοτικών ενοτήτων που παρουσιάζουν έντονα τέτοια χαρακτηριστικά, δημοτικές ενότητες Αγίου Μηνά (βλ. β1 φάση ΣΧΟΟΑΠ Αγίου Μηνά, δημογραφικά στοιχεία), Καλλιμασιάς, Βροντάδου και Αμανής ( βλ επισυναπτόμενα στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ). Ας ληφθεί υπόψη ότι σύμφωνα με στοιχεία επιμελητηρίου Χίου υπάρχουν 172 ( εκατόν εβδομήντα-δύο) καταλύμματα στη Χίο, ενώ στα στατιστικά ισοζυγίου επιχειρήσεων καταλυμάτων-εστίασης Χίου, στην ιστοσελίδα του επιμελητηρίου εμφανίζεται διπλασιασμός αυτών! ( σύμφωνα με τις προδιαγραφές εκπόνησης ΤΠΣ, κεφάλαιο Α2, εποχικός πληθυσμός).
Επιφυλασσόμενοι για περαιτέρω τεκμηρίωση και σύνταξη επιπλέον υπομνήματος παρατηρήσεων, καταθέτουμε τις παρατηρήσεις μας, προσδοκώντας την επανάληψη της διαδικασίας διαβούλευσης χωρικών σεναρίων και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτών.
Χίος, 5 Απριλίου 2024.
Με εκτίμηση
Για το Σύλλογο Θιγομένων Ιδιοκτητών από Σχέδιο Πόλης Χίου,
Χίος, 4-4-2024
Ο Πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος Η γραμματέας
Κάβουρας Σπύρος, Χαλκιάς Γεώργιος Καλούδη-Λω Ανθή
α/α Σαρρής Γεώργιος
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΝΤΑΙ:
1) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 1ο: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΔΗΜΟΥ ΧΙΟΥ
2) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 2ο:Ανακοίνωση-πρόσκληση δήμου Χίου για διαβούλευση για ΤΠΣ στην ιστοσελίδα του.
3) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 3ο Έγγραφο μελετητών ΤΠΣ προς τους Δήμους Χίου, Ψαρρών και Οινουσσών για ανάρτηση ΣΜΠΕ εναλλακτικών σεναρίων στις σελίδες τους για εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το κοινό.
4) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 4ο: ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΟΙΝΟΥΣΣΩΝ ΦΕΒΡ 2024.
5) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 5ο α): ΕΛΣΤΑΤ μειλ παροχής στοιχείων ..
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 5ο β): ΕΛΣΤΑΤ πίνακες κατοικιών δημοτικών ενοτήτων Χίου, Αμανής, Βροντάδου, και Καλιμασσσιάς.
6) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 6ο: ΕΛΣΤΑΤ πίνακες ηλικιακής σύνθεσης πληθυσμού δημοτικών ενοτήτων Χίου, Αμανής, Βροντάδου, και Καλιμασσσιάς.
7) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 7ο α), β): Γνωμοδοτήσεις Αγροτικής Ανάπτυξης Π. Ε. Χίου για τη ΣΜΠΕ ΓΠΣ Χίου.
8) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 8ο: Χάρτης δενδρωδών καλλιεργειών συστήματος CORINE, 2018, για τη νήσο Χίο.
9) ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ 9ο: Στοιχεία επιμελητηρίου Χίου για καταλύματα στο νησί της Χίου. α) ΓΕΜΗ ισοζύγιο καταλυμάτων Χίου 2012-2024.
9β) Επιμελητήριο Χίου: Δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών καταλύματος και εστίασης στη Χίο.
Προτάσεις της Δημοτικής Κοινότητας Βροντάδου για το σχέδιο πόλης
στο τμήμα του Βροντάδου.
Εισήγηση: του Κώστα Βούκουνα Προέδρου Δημοτικής Κοινότητας Βροντάδου
Ο οικισμός του Βροντάδου αρχίζει από τον χείμαρρο Αρμένη και φθάνει μέχρι τη Δασκαλόπετρα, έχει σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής του 2021, 5240 κατοίκους ουσιαστικά 5000.
Η δημογραφική μείωση ήδη φαίνεται στα διδακτήρια του Βροντάδου με τον αριθμό των μαθητών μειούμενο.
Τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο ο πληθυσμός φθάνει τους 7100-7250.
Η αξία γης έχει εκτοξευθεί λόγω του γεγονότος ότι δεν υπάρχουν οικόπεδα προς δόμηση.
Υπάρχουν περιοχές πυκνοδομημένες (που αυτόματα υποβαθμίζονται) δεν έχουν θέα, δεν διαθέτουν χώρους στάθμευσης, προκήπια κλπ., όπως οι περιοχές Αγίου Ισιδώρου, Αγίου Κηρύκου, Γεμέλιδο, στην Παναγία Ερειθιανή.
Υπάρχουν και αραιοδομημένες όπως στο Σπάσμα και κάποιες δυστυχώς ελάχιστες που είναι και αμφιθεατρικές όπως στον Άγιο Μάρκο, στον Άγιο Μακάριο και στο Ράκτη.
Δασκαλόπετρα και Νησί έχουν γραφικότητα αλλά είναι πυκνοδομημένα.
Τέλος η παραλιακή ζώνη από τους δύο Μύλους (και όχι τρείς) έως τη Δασκαλόπετρα έχει δραστηριότητες χαμηλής όχλησης όπως εστιατόρια καφετέριες, κάποιο χρώμα νησιωτικής αισθητικής που ευτυχώς διατηρήθηκε.
Η διαμορφωθείσα ρυμοτομία έχει δημιουργηθεί τις δεκαετίες 1950 – 1960-1970 με δρόμους σχετικά στενούς και απουσία χώρων στάθμευσης.
Επίσης καλό είναι να γνωρίζουν οι πολεοδόμοι τις δεσμεύσεις που θέτει η Αρχαιολογική Υπηρεσία στη Δασκαλόπετρα.
Ο οικισμός δεν είναι παραδοσιακός δεν έχει ιδιαίτερο νησιωτικό χρώμα, όμως τις τελευταίες δεκαετίες οι Μηχανικοί κυρίως Αρχιτέκτονες έχουν συμβάλλει θετικά σε έναν καλαίσθητο σχεδιασμό.
Παρά την παραπάνω περιγραφή ο οικισμός είναι από τα καλύτερα μέρη στο νησί για να ζει κάποιος με μοναδικό μικροκλίμα (εκτός παραλιακής ζώνης) και καλό θα είναι να αποφευχθούν τα λάθη σχεδιασμού που προέβλεπε το σχέδιο πόλης του 1987, που προέβλεπε πληθυσμό Χίου-Βροντάδου 70000 κατοίκων και δέσμευε χώρους για δομές υγείας στην Ερειθιανή μόλις 2,5 χλμ., από το Νομαρχιακό Νοσοκομείο Χίου, από ανθρώπους επιεικώς άσχετους που σχεδίαζαν επί χάρτου αγνοώντας την κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα της περιοχής.
Για όλους τους παρακάτω λόγους θεωρούμε ελάχιστο χρέος μας να σας ευχαριστήσουμε για την διαβούλευση που γίνεται τονίζοντας εξαρχής ότι δεν είμαστε ειδικοί, πολεοδόμοι,χωροτάκτες ούτε ξερόλες, αλλά καταθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις ως προϊόν κοινωνικής ζύμωσης και παρακαλούμε όπου μπορείτε να τις λάβετε υπόψη σας.
Φρονούμε ότι οι πολεοδομικοί όροι αμιγής κατοικία, γενική κατοικία κλπ., δεν θα εκφυλλιστούν.
Οι προτάσεις μας για το Σχέδιο πόλεως είναι:
1) Σαφής καθορισμός των ορίων του οικισμού, να ληφθούν υπόψη οι δύο προτάσεις που καταθέτουμε συνημμένα, με βάση τους τελευταία αναρτημένους δασικούς χάρτες .
Εντός οικισμού να τοποθετηθούν οι περιοχές «Κουκούρικα» νότια του 1ουΔημοτικού Σχολείου Αγίου Γεωργίου, η περιοχή βόρεια της πρώτης στροφής του Αίπους έως τον Ράκτη και από εκεί έως το Δημοτικό Νεκροταφείο.
Είναι κωμικοτραγικό να μην προτείνουμε τις περιοχές αυτές και αίφνης να βλέπουμε να φυτρώνουν σαν μανιτάρια οικοδομές «εκτός οικισμού».
2) Απαγόρευση εντός του οικισμού οχλουσών δραστηριοτήτων, (βιοτεχνικής-βιομηχανικής δραστηριότητας), έχουν δοθεί άδειες π.χ. σε ξυλουργείο αλλά δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και οι περίοικοι διαμαρτύρονται για όχληση από νέα μηχανήματα πιο θορυβώδη και λειτουργία σε ώρες κοινής ησυχίας και αργίες.
3) Προστασία της Κλειδούς ως περιοχής ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους.
4) Αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος στο παλαιό λατομείο στις υπώρειες του Αίπους και στο λατομείο στον Μηλιγκά στον Κόλπο των Γλάρων, του οποίου η έκταση ανήκει σε ιδιώτη.
5) Χώροι για πράσινο (έχουν απομείνει ελάχιστοι ) αλλά μετά από συζήτηση φορέων του Βροντάδου με χωροτάκτες – πολεοδόμους που είναι πιο ειδικοί να προταθούν τέτοιοι χώροι π.χ. πλατεία Ελευθερίας (Πούλου) , ανάπλαση στους τρεις μύλους και στο Γούβι (Πετροκάραβο).
6) Μηδενικές εισφορές σε γη και σε χρήμα.
Συμπερασματικά προτείνουμε, χώρους αμιγούς και γενικής κατοικίας, μονάδες ήπιας εκμετάλλευσης (ενοικιαζόμενα, RoomstoLet), καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, γραφεία, καταστήματα πώλησης τροφίμων – ποτών, ειδών οικοδομής κλπ, χώρους αναψυχής και πρασίνου μηδενική εισφορά σε γη και σε χρήμα.
Ευελπιστούμε η πρότασή σας να είναι ρεαλιστική εφαρμόσιμη και περιβαλλοντικά ευαίσθητη.
Διευκρινίσεις, Θέσεις, Συμπληρώσεις Αργύρη Βλάττα
.
Παράγραφος 2:όσον αφορά τη λειτουργία βιοτεχνικών – βιομηχανικών δραστηριοτήτων.
Διαφωνώ με τη λογική να μην υπάρχουν τέτοιες δραστηριότητες επειδή δεν εφαρμόζονται οι νόμοι. Θεωρώ ότι μπορεί να υπάρχουν τέτοιου είδους δραστηριότητες ήπιας μορφής γιατί συμβάλλουν στην οικονομία του τόπου, και να εφαρμόζονται οι νόμοι.
Παράγραφος 5: Θα ήθελα να διευκρινιστεί τι εννοούμε χώρους πρασίνου που έχουν απομείνει ελάχιστοι (εννοούμε Δημοτικά Πάρκα, φυσικό πράσινο, χώρους αναψυχής;).
Τέλος και μια παρατήρηση για τα ιδιωτικά κοινωφελή του Βροντάδου (πεκεβ, όρμος λω, φαφαλίειο στάδιο, φοβ κλπ) , εφιστούμε την προσοχή των μελετητών να μην υπάρξει δέσμευση χώρων από τα ιδιωτικά κοινωφελή , (είναι κάτι που το θεωρούμε αυτονόητο).
Επιτρέψτε μέσω των σχολίων αυτών να εκφράσω και δημόσια τις ευχαριστίες μου στο Σπύρο Κάβουρα έναν άνθρωπο που ένέσκυψε αρκετές ώρες για να μελετά εξειδικευμένα θέματα χωροταξικού-πολεοδομικού σχεδιασμού.
Δημοσθένης Χαλκιάς